AcasăEseuCe este timpul: o linie, un cerc sau o oglindă?

Ce este timpul: o linie, un cerc sau o oglindă?

Published on

spot_img

Ce este timpul: o linie, un cerc sau o oglindă?

Privim spre viitor cu speranță și ne gândim la trecut cu regrete, ca și cum timpul ar fi o linie care se întinde între ceea ce a fost și ceea ce urmează. Dar dacă realitatea este mult mai nuanțată decât atât? Dacă timpul nu este o succesiune clară de momente, ci o construcție fragilă, creată de mintea noastră pentru a ordona haosul percepției?

Haideți să ne imaginăm că timpul este o construcție liniară care curge, la fel ca un râu, într-o singură direcție. Că tot ceea ce a fost rămâne în trecut, fără nicio posibilitate de a mai schimba ceva. În timp ce viitorul, cursul pe care râul vieții va curge de acum încolo, poate fi, într-o anumită măsură, influențat. Și tocmai această separare între ceea ce a fost, ceea ce va să vină ne creează iluzia că avem control asupra direcției în care mergem. Astfel, privim spre trecut pentru a învăța, pentru a înțelege cum am ajuns aici și ne proiectăm potențialul spre un viitor modelabil și mai bun. Doar că această abilitatea de a ne influența propriul viitor, propriul destin, ne provoacă o tensiune constantă. Deoarece, orice decizie am lua sau am luat deja în trecut creează o serie de ramificații ireversibile. De asemenea, inclusiv deciziile pot avea efecte majore în viitor. 

„Timpul nu trece. Timpul se repetă până când îl înțelegi.”

Tocmai de aceea ar trebui să ne întrebăm: este timpul cu adevărat un drum pe care îl urmăm pas cu pas sau acesta este doar o imagine pe care ne-o construim singuri pentru a înțelege mai ușor încotro mergem? Dar ce s-ar întâmpla dacă ne-am lipsi, complet, de orice reper care să ne ancoreze în timp?  Ce-ar fi dacă nu ar mai exista noapte și zi, ceasuri sau rutine care să ne amintească și să ne măsoare timpul? Cât ar mai dura o clipă, dacă nimic din jur nu ne-ar spune dacă încă mai este aici sau a trecut deja? 

Această întrebare nu este doar o ipoteză filosofică, ci o experiență care a fost trăită deja. În anii ’70, un om de știință, pe nume Michel Siffre, a ales să se retragă într-o peșteră adâncă sub pământ, fără lumină, fără ceas sau fără niciun contact cu umanitatea. Acesta și-a dorit să înțeleagă ce se întâmplă cu mintea umană atunci când aceasta este lipsită complet de reperele exterioare care măsoară timpul.

În 1972, în timpul experimentului desfășurat în peștera Midnight Cave din Texas, Siffre a trăit izolat timp de 205 zile. În tot acest interval, ritmul său biologic s-a modificat radical: acesta a ajuns să aibă perioade de veghe de aproximativ 36 de ore, urmate de somn profund de aproximativ 12 ore. La final, când a fost întrebat cât timp a trecut, el credea că petrecuse acolo doar 151 de zile, deși realitatea indicase 180. Creierul său, complet desprins de ritmul natural al lumii, își crease o cronologie proprie, guvernată nu de lumină, ci de foame, de oboseală și de singurătate.

 

Găsiți aici mai multe detalii: https://en.wikipedia.org/wiki/Michel_Siffre

Această experiență extremă ne arată conexiunea profundă dintre minte și ideea de timp. Faptul că mintea nu încetează să creeze o oarecare ordine în haosul cosmosului. Faptul că timpul există doar pentru că percepția noastră îi dă viață.

Ce este timpul: Timpul nu este altceva decât constructul intuiției umane

Îmi amintesc când am citit pentru prima dată Critica rațiunii pure de Immanuel Kant. Aveam paisprezece ani și eram prea tânăr ca să înțeleg ce citeam, dar suficient de obsedat de ideea de  timp încât să simt că acolo se ascunde ceva mai mult decât puteam eu să procesez. Mi-am scris în carnețelul meu de notițe acest citat „TIMPUL NU ESTE CEVA CARE EXISTĂ ÎN SINE, INDEPENDENT DE SUBIECT, CI ESTE CONDIȚIA SUBIECTIVĂ CARE FACE POSIBILĂ PERCEPEREA SUCCESIUNII FENOMENELOR.” Immanuel Kant

Și chiar dacă atunci nu înțelegeam la ce se referă Kant, cuvintele lui mi-au răsunat ca un ecou în minte, fixându-se acolo și dând naștere unei frământări care m-a împins să explorez mai mult acest subiect atât de discutat și totodată mai mereu neînțeles. Acum, privind în retrospectivă, îmi imagine că timpul nu este o dimensiune a realității, ci o construcție a minții. Că avem nevoie să separăm începutul de sfârșit, să așezăm tot ce trăim într-o succesiune care să ne ajute să înțelegem cine suntem și încotro ne îndreptăm. Pentru că ideea contrară, aceea că totul s-ar întâmpla simultan, este mult prea înfricoșătoare. Asta ar însemna să nu mai putem deosebi ce am fost de ceea ce suntem, nici ceea ce urmează de ceea ce am pierdut. Iar fără această structură pe care o proiectăm asupra realității, am rămâne captivi într-un prezent absolut, fără direcție și fără margini.
De aceea, cred că oamenii nu au inventat timpul pentru a înțelege lumea, ci pentru a nu ne pierde în ea.

Păcatul strămoșesc, un cerc care se continuă pe sine

Dar dacă timpul nu este un râu care curge spre un ocean infinit al pieirii și acesta este de fapt un cerc care se continuă pe sine, care se repetă la nesfârșit? Dacă nu există nicio destinație, dacă ne întoarcem mereu la același început, purtând cu noi nu doar alegerile, ci și greșelile, nu doar dorințele, ci și vina? Dacă păcatul străbunilor nu este doar un concept biblic, ci o realitate adânc întipărită în ADN-ul nostru?

În ultimele decenii, tot mai mulți cercetători din domeniul neuroștiinței și epigeneticii au început să confirme ceea ce psihologia intuia de mult: traumele nu se transmit doar prin educație sau modele comportamentale, ci pot fi înscrise biologic, în ADN-ul nostru. Mecanismele epigenetice, adică modificările care influențează expresia genelor fără a schimba structura genetică în sine, sunt deja bine documentate în legătură cu stresul, traumele sau violența.

Unul dintre cei care a vorbit cel mai convingător despre acest fenomen este Gábor Maté, care susține că trauma netratată se transmite ca o amprentă biologică între generații. Astfel nu doar comportamentele se repetă, ci și vulnerabilitatea la suferință, la anxietate, la fragilitate emoțională. În acest sens, povara nu este doar psihologică, ci neurofiziologică.

Această idee este susținută și de neuroștiința modernă, care a împărțit creierul uman, în linii mari, în trei mari structuri funcționale: creierul reptilian, sistemul limbic și neocortexul.

Vezi mai mult: https://www.youtube.com/watch?v=p8aPAk-F838&ab_channel=MindArchitect

Primul, creierul reptilian, este cel mai vechi din punct de vedere evolutiv și gestionează instinctele primare: supraviețuirea, lupta, fuga, foamea, reproducerea. Apoi, sistemul limbic este responsabil pentru emoții și memorie afectivă. Iar neocortexul, partea cea mai tânără, este centrul gândirii raționale, al limbajului și al deciziilor conștiente.

Dar dintre toate aceste straturi, amigdala, parte a sistemului limbic, are cel mai esențial rol. Aceasta acționează ca un radar emoțional, mereu în alertă pentru a detecta pericolul. Ea nu doar reacționează la amenințări, ci și înregistrează traumele, le memorează și le reactivează ori de câte ori ceva, chiar dacă este ceva vag sau oarecum  asemănător, ne activează starea de alertă.

Fiecare clipă este o alegere: rămânem în cerc sau ieșim din el.

Nu este nevoie să experimentăm toate pericolele pentru ca amigdala să reacționeze. Este suficient ca o reacție la acestea să fi fost deja întipărit, cândva, în ADN-ul nostru. Iar acest lucru poate fi de un real folos dacă vorbim despre o frică instinctivă de șerpi, de foc sau de întuneric. Însă poate deveni profund distructiv atunci când ceea ce moștenim nu mai este o reacție de apărare, ci o traumă netratată. O nesiguranță pe care nu o putem explica. O anxietate care pare să nu aibă nicio legătură cu viața noastră, dar care ne modelează, tăcut, alegerile și reacțiile.

În acest context, timpul nu mai pare o succesiune liniară de momente, ci o spirală a memoriei biologice, în care revenim iar și iar în fața acelorași tipare. Ceea ce numim început este, poate, doar o reluare subtilă a unui fragment care nu s-a încheiat niciodată. Un timp care nu curge, ci revine, purtând în el nu doar viitorul posibil, ci și ceea ce nu a fost spus, procesat, vindecat.

Ce este timpul: Poate că timpul nu este nici o linie, nici un cerc, ci o oglindă

Și poate că nu este vorba doar despre biologie, ci despre ceva și mai profund. Despre un strat de memorie care nu aparține nici unei persoane în mod individual, dar care trăiește în toți. Aici intervine ideea lui Carl Jung, care merge și mai departe și ne spune că aceste traume nu sunt doar personale sau moștenite biologic, ci fac parte dintr-un inconștient colectiv, o matrice comună de simboluri, amintiri, frici și dorințe care ne precedă și ne însoțesc.

Vezi mai multe aici: https://www.youtube.com/watch?v=j0KzUS0b_uc&ab_channel=AcademyofIdeas

Acest inconștient colectiv nu este o metaforă poetică, ci o realitate psihologică. O rețea subtilă care ne leagă de strămoșii noștri, de poveștile lor, de războaiele lor, de iubiri care nu s-au consumat și de păcate care nu au fost iertate. Iar acestea nu se transmit în cuvinte, ci în vis, în reacții inexplicabile, în repetiții care par să nu aibă sens, dar care ne conturează destinele din umbră.

Atunci când simțim o teamă care nu pare să aibă o cauză evidentă sau o apăsare interioară pe care nu o putem explica, nu este întotdeauna vorba despre o rană personală. Există momente în care trăim emoții care nu își au originea în viața noastră, ci par să fi fost plantate în noi de o forță misterioasă. De o memorie care nu ne aparține, dar care s-a înrădăcinat în ființa noastră ca o moștenire a străbunilor.

Oglinda timpului nu ne arată ce va fi, ci ce n-am învățat încă.

În astfel de momente, trupul reacționează la pericole pe care nu le-a cunoscut niciodată, iar mintea visează simboluri stranii, care nu își au originea în experiența proprie, ci într-un strat mai profund al conștiinței. Un strat în care se amestecă toate fricile și speranțele umanității, toate imaginile arhaice care ne formează fără ca noi să știm.

Iar din această perspectivă, timpul nu mai este doar o dimensiune a realității, ci un spațiu interior în care arhetipurile cresc, se dezvoltă, mor doar ca apoi să revină ca și cum ar fi fost mereu acolo. Asta deoarece nu ne naștem goi, ci plini de povești pe care nu le-am trăit încă, dar care ne cheamă, ne formează, ne împing în direcții pe care nu le înțelegem pe deplin.

Poate că ceea ce numim „deja vu” nu este o greșeală de percepție, ci o fisură în timp. Poate că, atunci când retrăim aceleași greșeli sau întâlnim aceleași tipare, nu facem decât să călcăm, din nou, pe aceleași urme imprimate adânc în ființa umană. Poate nu într-un mod literal, ci în acel strat profund al conștiinței care nu are început și nici sfârșit, ci doar forme de manifestare.

Dar asta ar însemna că timpul, nu este doar o succesiune de zile, ci o oglindă interioară în care ne întâlnim nu doar pe noi, ci și pe cei care au trăit înaintea noastră. Iar libertatea, poate, nu constă în a ne desprinde de tot ce a fost, ci în a înțelege care sunt părțile din noi care ne conduc și ne influențează viața, dar care totuși nu ne aparțin.

Trecutul nu dispare, Ci Doar așteaptă o altă formă sub care să revină.

Filosofia orientală a formulat aceeași idee într-o viziune completă asupra vieții și morții. În hinduism sau budism, timpul nu curge către o destinație finală, ci se învârte în cicluri: sufletul se reîntoarce, nu pentru a retrăi aceeași viață, ci pentru a repara, pentru a finaliza ceea ce în viața precedentă nu am reușit. Reîncarnarea nu este doar o promisiune a unei alte vieți, ci o formă de răspundere: ne întoarcem acolo unde nu am fost în stare să mergem mai departe.

Așadar, nu moștenim doar sânge și nume, ci și datorii nevindecate, reacții neterminate, alegeri greșite care reapar în forme noi. Și poate că timpul, așa cum îl trăim, nu este altceva decât mecanismul prin care viața ne dă din nou șansa de a închide ceea ce alții nu au putut încheia. Sau ceea ce noi înșine, poate într-o altă formă, am amânat prea mult.

Ce este timpul: o linie, un cerc sau o oglindă?

Poate că adevărata întrebarea nu este ce formă are timpul, ci dacă avem curajul să-l privim așa cum este: o reflexie a tot ce nu am înțeles despre noi. Nu ca pe o linie care ne duce mai departe, nici ca pe un cerc care ne întoarce înapoi, ci ca pe o oglindă vie în care ne întâlnim, iar și iar, cu aceleași umbre.

Pentru că timpul nu trece, ci timpul insistă. Insistă prin tiparele care se repetă, prin răspunsurile automate care apar înainte ca noi să apucăm să procesăm informațiile, prin emoțiile care nu își găsesc cauza în prezent. Iar dacă ni se pare că acesta ne aduce mereu în același loc, nu este pentru că ne condamnă, ci pentru că ne oferă șansa unei alegeri diferite.

Și tocmai în această posibilitate constă libertatea noastră: nu de a fugi de trecut, ci de a-l înfrunta cu luciditate. Nu de a reinventa viața, ci de a o trăi, conștient, acolo unde altădată am reacționat inconștient. Acolo unde am răspuns cu frică, cu negare sau cu tăcere.

Și poate că nu este nevoie de trecerea timpului pentru a ne transforma. Poate că este nevoie doar să ne întoarcem din locul în care ne-am rătăcit. Poate că fiecare „deja vu” nu este decât un ecou, care ne cere, din nou, să închidem ceea ce străbunii nu au fost în stare. Să iertăm ceea ce nu am reușit să înțelegem. Așadar, nu contează dacă timpul este o linie, un cerc sau o oglindă. Contează doar dacă știm să-l recunoaștem, atunci când se repetă. Dacă putem, măcar din când în când, să ne oprim și să spunem: „am fost deja aici”. Și de data asta, aleg altfel.

Pentru că, în cele din urmă, timpul nu se grăbește, nu întârzie, nu așteaptă și nici nu se întoarce niciodată. Acesta curge liniștit, fără să tulbure nimic la suprafață, ci doar roade tot ce atinge. Îl simțim în oase, în riduri și în felul în care începem să-i observăm graba cu care curge. Îl măsurăm cu ceasuri, cu date și cu amintiri, dar nu îl înțelegem cu adevărat. Ne agățăm, în schimb, de iluzia că ziua de mâine ne aparține. Ne lăsăm purtați de succesiunea firească a dimineților care se ridică și a serilor care coboară, ca și cum nimic nu le-ar putea întrerupe.

Totuși, uneori, în mijlocul acestei ordini liniștitoare, apare o fisură. Soarele își urmează drumul, răsărind și apunând cu o liniște ce pare veșnică. Până într-o zi în care va apune și va lua cu el și răsăritul. Iar cerul va rămâne nemișcat, ca o pleoapă care a uitat să se mai deschidă.

Nu forma timpului ne schimbă, ci felul în care alegem să-l trăim.

Citește și: https://www.tonisao.ro/timpul-sculptorul-neobosit-al-existentei/

Ultimele articole

Spre El

Spre EL: Între Cerul gol și inima plină Privim adesea spre Cer cu speranța că...

Nu am nevoie de aripi

Nu am nevoie de aripi Nu am aripi, dar simt că pot zbura când gândul meu te...

Stelele de porțelan

Stelele de porțelan este o poezie despre o iubirea care nu mai are unde...

Tălpile care visează marea

Privim efortul celor din jur și îi înțelegem rostul. Îi admirăm de la distanță,...

Vezi și ...

Spre El

Spre EL: Între Cerul gol și inima plină Privim adesea spre Cer cu speranța că...

Nu am nevoie de aripi

Nu am nevoie de aripi Nu am aripi, dar simt că pot zbura când gândul meu te...

Stelele de porțelan

Stelele de porțelan este o poezie despre o iubirea care nu mai are unde...